26. jul. 2012

Hybenroseneddike til håret og hybenrosesirup til maven




Jeg er vokset op i Esbjerg hvor man på 10 minutter er uden for byen og meget hurtigt befinder sig i en idyllisk, men også barsk natur. Der er store bare lyngområder, hede, skov og klitter, og hvis man ser sig for kan det være et madkammer uden lige. I månederne efter sommeren gør min familie hvad vi kan for at tømme området for kantareller, og andre spiselige svampe, der er den rene luksus at bruge i sin mad. Lige nu blomstrer rosen på hybenbuskene, som vokser i store mængder vildt. Derfor tømte jeg en busk for rosenblade, da de giver den sødeste og mest lækre aromatiske smag og duft. Af disse lavede jeg et stort glas hybenroseeddike til at skylle håret med.
Ideen er at efter man har vasket sit hår med shampoo, giver man det en tur med eddiken. Det dufter virkelig godt og fjerner kalken fra vandet som sætter sig i ens hår. Resultatet er velduftende og blødere hår. I like!
Ud over det lavede jeg en sirup, hvor jeg dækkede bladene med vand i en gryde, hældte en god portion sukker i og smagte til med citronsyre. Dette lod jeg så koge i ca. 20 min, hvorefter jeg siede bladene fra og hældte siruppen i glas. Dette er godt i dressinger, på desserter, i yoghurt eller hvad man ellers kan finde på!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar