20. jul. 2017

De bedste frikadeller




Hurtig opskrift på de lækreste, saftige frikadeller. De er perfekte sammen med en god kartoffelssalat og tomater. Det er rigtig sommermad!



Ingredienser:

500 g. hakket svine/kalvekød
1/2 løg
1 æg
1 dl. hvedemel
2 dl. mælk
salt & peber
1/2 tsk. allehånde
10 g. smør

Hak løget fint og put det i en skål med ægget, melet, salt, peber og allehånde.
Hæld mælken i lidt efter lidt, mens du ælter det godt ind i farsen.
Du kan også bruge en grydeske til at røre farsen sammen, men det er lettest at gøre med hænderne.
Lad farsen hvile på køl i min. 15 min. - gerne mere.
Varm en pande og put halvdelen af smøret på. Panden skal stå på et sted mellem lav og medium temperatur.
Når smøret er smeltet på panden og farsen har stået i 15 min., kan du begynde at forme frikadellerne.
Det gøres lettest ved at tage en spiseske i den ene hånd og tage en passende klump fars op. Læg farsklumpen i din anden hånd og brug skeen til at skrabe ind under klumpen, indtil den bliver rundet og formet som en frikadelle.
Steg frikadellerne i nogle minutter. Tjek op på om de er blevet brune nok. Når de er brunet nok vender du dem og steger dem på den anden side.

Her i opskriften har jeg valgt at krydre frikadellerne med allehånde, da jeg godt kan lide dem varme, krydrede smag det giver dem. Men du kan bare eksperimentere og afprøve mange forskellige krydderier og krydderurter. Hvidløg, timian, ramsløg, feta og pesto har jeg også prøvet at putte i frikadeller. Det har også været rigtig lækkert.

Et godt tip er at putte de steget frikadeller i fad med sølvpapir over i ovnen. På den måde kan de holde sig varme, mens man steger de andre frikadeller færdige eller laver tilbehør til retten.

Server f.eks. frikadellerne med kartoffelsalat drysset med purløg og tomatbåde. Så bliver det ikke mere sommerligt!

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar