15. mar. 2013

Pizza con amore // Pizza med kærlighed



Pizza er rigtig hyggemad. Så her får I en opskrift til god weekendmad!
Jeg har det dogme i køkkenet, at jeg helst holder mig til et køkken/land af gangen. Så når jeg laver pizza, vil jeg helst gøre den så italiensk eller sydeuropæisk som muligt.
I Italien siger man, at jo tyndere en pizza er, jo bedre er den. Men min kæreste syntes vist, at det nærmest blev nogle knækbrødspizzaer, jeg fik lavet :) Jeg var til gengæld ret tilfreds med dem!






Ingredienser: (til godt 6 tynde pizzaer)

Dej:
40 g. gær
6 dl. vand (lunkent)
600 g. hvedemel
200 g. rugmel/fuldkorns hvede-/speltmel (fintmalet)
4 spsk. olivenolie
2 tsk. salt

Tomatsauce:
3 ds. hakkede tomater
2 store løg
12 hvidløg
2 spsk. tørret basilikum
2 spsk. tørret timian
1 spsk. tørret oregano
1 knsp. cayennepeber
8 spsk. olivenolie
4 spsk. tomatpuré
2 spsk. sukker
3 spsk. balsamicoeddike
salt
friskkværnet peber

Pizzafyld:
1 lille squash
1 lille aubergine
1 rødløg
200 g. feta
1 pk. parmaskinke/serranoskinke/anden lufttørret skinke
1 pk. rucola
parmesan (friskrevet)

Specialudstyr:
Pizzabagesten (hvis du har en, men pizzaerne kan også laves uden)

Fremgangsmåde:

Læg pizzabagestenen ind på en plade i ovnen og sæt ovnen på højeste temperatur (ca. 250-275 grader).
Hvis du ikke har en bagesten, kan du godt vente med at tænde for ovnen til ca. 20 min. før du vil bage pizzaerne og kun sætte temperaturen til ca. 200 grader. Tidspunktet afhænger af, hvor hurtigt din ovn varmer op. Husk at have den ønskede bageplade i ovnen helt fra starten, så den bliver varmet ordentligt op.
Gæren opløses i vandet og herefter æltes resten af ingredienserne til dejen sammen. Lad dejen hæve i en skål med låg over i ca. 40 min.

Løg og hvidløg til tomatsaucen hakkes fint og svitses i olivenolie på en pande til de er gennemsigtige. Herefter kommes resten af ingredienserne til saucen i. Der smages til med salt og peber. Pizzasaucen simrer i ca. 30-40 min. og koges ind til en kraftig, koncentreret tomatsauce.

Squashen og auberginen skæres i tynde skiver på ca. 0,5 cm. i tykkelse. Herefter steges skiverne i olivenolie til de er gennemstegte og let brunede.

Pizzaerne rulles ud på bagepapir til de er helt tynde (1-3 mm. tykke). Pizzasaucen på smøres i et tyndt lag og fyldet lægges på. Jeg lavede to variationer: en med squash, aubergine, rødløg og feta og en med lufttørret skinke og rødløg, samt rucola og parmesan lagt på pizzaerne efter de har været i ovnen. Ved den første udgave fordeles skiver af aubergine, squash og rødløgsringe jævnt ud over pizzaen, hvorefter smuldret feta drysses ovenpå.
Ved den anden type fyld skæres skinken i 4-5 stykker pr. skive og lægges på pizzaen sammen med rødløgsringe. Efter bagning lægges der rucola og reven parmesan på.

Det kan være svært at flytte den ubagte pizza fra køkkenbordet og over på bagestenen/bagepladen. Her kan det være en fordel at lægge et tyndt skærebræt under bagepapiret og med det transportere pizzaen over til ovnen.
Hvis man bruger en bagesten, skal man huske at skrue ovnens temperatur ned til ca. 200 grader, så snart pizzaen kommes i ovnen.
Pizzaerne bages til de er sprøde. Løft op i pizzaen og bank på undersiden - den skal være let hård.

Buon appetito!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar